Ile czasu potrzeba, aby zrealizować nasz pomysł i wprowadzić go w życie, jako dobrze prosperujący biznes? Czy istnieje jakaś recepta lub „magiczny przepis”, dzięki któremu można poszybować od razu na wyżyny obserwowalnego wzrostu potencjału gospodarczego? Z jakich czynników składa się cykl życia biznesu? Redakcja bloga B Capital odpowiada!
Wyobraź sobie, że jesteś rolnikiem, który zaopatrzył się w pokaźny worek ziaren. Przed Tobą rozpościera się wielkie pole, które musisz najpierw przygotować pod uprawę. Co zrobisz, jeśli powiem Ci, że powinieneś wybrać tylko jedno ziarenko? Podpowiadamy: Wybierz te, które daje największą szansę na plony!
To ziarenko to Twój najlepszy pomysł, a pole, które rozpościera się, aż po horyzont, to miejsce na czynności, których powinieneś się podjąć przed wprowadzeniem swojego biznesu w życie – od ustalenia podstaw funkcjonowania przedsiębiorstwa, przez metodologię działania, aż po sformalizowanie systemu organizacyjno-prawnego. Tę fazę nazywamy: fazą zasiewu (seed stage).
Posadzone ziarenko zaczyna wyrastać z ziemi — wtedy następuje kolejna, faza rozwoju: faza start-up’u. Jest to najważniejszy okres w życiu przedsiębiorstwa, ponieważ to wtedy kiełkujące ziarenko, którym jest nowo powstały podmiot gospodarczy, który de facto znajduje się jeszcze w początkowej fazie rozwoju, przygotowuje swoją ofertę — gromadzi więc wszystkie potrzebne informacje (dane marketingowe). Dopiero w tym momencie przedsiębiorstwo staje się gotowe, aby przebić się przez wierzchnią warstwę ziemi i ujrzeć światło dzienne.
O fazie start-up’u przeczytasz jeszcze w dalszej części artykułu, ale zanim to nastąpi, poruszymy jeszcze temat dwóch pozostałych cykli życia biznesu.
Podlana deszczem gotówki i podparta tyczką, złożoną z doświadczeń roślina może przejść do fazy ekspansji (expansion stage). Przynosi wtedy długo wyczekiwane plony, a oprócz tego kwitnąc, zasypuje nas nowymi ziarenkami, aż pole staje się zbyt małe na uprawę. Przychodzi wtedy chwila, kiedy powinniśmy zmienić nasze działania – w taki sposób przychodzi ostatnia – faza wymiany (replacement stage).
Przykładem przedsiębiorstwa, które przeszło wszystkie fazy życia biznesu, a obecnie jest niezwykle rozpoznawalną marką (nawet przez dzieci), jest firma Peugeot, która początkowo zajmowała się obróbką elementów stalowych, a po fazie wymiany zajmuje się produkcją samochodów.
Nadszedł czas, żeby pozbyć się wszystkich obowiązków, usiąść wygodnie w fotelu i zagłębić się w lekturę. Podpowiemy wam, jak odnieść sukces w swoim przedsięwzięciu. Nie są to rady finansowych guru, ale podstawowe zasady wynikające z ekonomii, opracowane przez dr Jacka Bielaka. Przejdźmy zatem do najważniejszej części tego artykułu!
Czy istnieje sposób, aby zminimalizować ryzyko utraty kapitału i niepowodzeń? Tak, ale musimy uporządkować swoje działania:
Po pierwsze: rozeznanie i decyzja.
Po drugie: tworzenie.
Po trzecie: planowanie i działanie.
Po czwarte: produkcja i sprzedaż.
Działania według powyższych kroków, pozwolą Ci na uniknięcie podstawowych błędów. Czytaj dalej, aby przekonać się jakich!
Schemat jest zawsze ten sam – jeden błąd potrafi przekreślić sukces całego przedsięwzięcia. Czego powinniśmy się wystrzegać?
Przestrzegając zaleceń, które wyszczególniliśmy dla Ciebie w akapicie „Etapy realizacji start-up’u”, unikniesz problemów niedoświadczonych przedsiębiorców i przygotujesz swój biznes do fazy ekspansji.
Teraz posiadasz już podstawową wiedzę i wiesz, w jaki sposób wprowadzić swój biznes w życie. Na sam koniec wyszczególnimy najważniejsze informacje, które zostały zawarte w tym artykule:
Pamiętaj, że przetrwanie pierwszych kryzysów (które zdarzają się każdemu przedsiębiorcy) podnosi szanse na sukces Twojego przedsięwzięcia. Nie warto się poddawać – to dzięki trudnym doświadczeniom zyskujemy dodatkowe umiejętności, a ich wykorzystanie pozwoli Ci na poprawę sytuacji materialnej Twojego przedsiębiorstwa, dzięki czemu łatwiej będzie Ci się utrzymać na rynku.